Ni kan läsa referat från tidigare år antingen under fliken Spray-Stänk eller under nedersta fliken Tidigare aktiviteter.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

 2024:

 

Måla med Gunilla Sundin-Blomgren den 3 april

En blå-, en röd-, en gulaktig. Med bara dessa färger i paletten fick vi en isig aprildag skapa trefärgskalor att måla med under ledning av konstnären och pensionerade bildläraren Gunilla Sundin Blomgren.

– Vi vill ge våra akvareller lyskraft, fina kontraster och levande skuggor. I handeln finns massor av färger och det kan vara svårt att välja pigment. Att måla med begränsade färgskalor skapar harmoniska blandningar och skuggor med djup.

– Trefärgskalor är även ett bra sätt att utforska pigment metodiskt, lära sig deras karaktär och egenskaper.

Vi fick arbeta i grupper om fyra, och måla en fjärdedel var av en bild som delades ut till varje grupp, med hjälp av någon av Gunillas trefärgskalor (bild). Eftersom vi inte hade tillräckligt med tid att måla lager-på-lager så blandade vi färgerna direkt på paletten. Rådet var att först måla de ljusa fälten, sedan de mörka för att få fram förhållandet mellan mörkt och ljust och därefter mellantonerna. Resultatet när fjärdedelarna sattes ihop öppnade för samtal om hur vi hade blandat för att nå önskad färgton. Gunilla påpekade att rätt ljushet och mörkhet i blandningen är viktigare än exakt färgton. För att skapa en egen fungerande trefärgskala måste färgerna gå att blanda till en mycket mörk eller svart färgton (bild). Gunilla tipsade även om färgcirklar, som finns på till exempel IB Wahlström. Cirkelns baksida visar exempel på tre- och fyrfärgskalor (Framsidan handlar om färgblandning och gråskala.)

– Färgcirkeln är en bra hjälpreda för att välja färgskala till en målning. Om du till exempel ska måla ett lavendelfält, så sätter du den övre triangelspetsen i cirkelns mitt på blåviolett och då ger de två andra triangelspetsarna förslag på vilka färger du kan lägga till i din skala – i detta fall orange och gulgrön.

Annat att tänka på:

– De pigment du väljer ger olika effekter, beroende på om man blandar direkt på paletten eller målar lager-på-lager. Valet av pigment påverkar också blandningarna, eftersom pigmenten har olika karaktär – transparenta, opaka, kantbitare, skapar blomningar etc. Likaså kan färgerna du köper vara olika hos olika tillverkare. Även om det kan vara roligt att testa andra fabrikat så är Winsor & Newton säkrast.

Text: Lena Fieber

Foto: Marita Möller

Gunilla berättar.
 
 
Några av Gunillas tre-färgskalor...                  ...och gråskalor med de olika kombinationerna
 
  
Färgcirkeln, ett användbart redskap för harmoniska färgblandningar.
 

Härlig målarstämning runt borden.

 

och här kommer resultaten

 

Här var vi bara tre runt bordet.

 

 

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Balettkroki på Dansmuseet den 12 mars


Dansmuseet på Drottninggatan ligger inrymt i tidigare Sundsvalls handelsbanks gamla byggnad. Där, i den gamla bankhallen med ornamenterade väggar i jugendstil, fick vi sitta och följa balettdansösen Carolina Larssons vackra dans och rörelser till klassisk musik.
Det var en härlig upplevelse och framför allt spännande att sitta så nära och kunna registrera hennes rörelser och kroppsspråk till musiken. Då och då stannade Carolina upp i en pose, som vi under några få minuter fick tillfälle att teckna ned och här användes olika tekniker, skissa med blyerts, kol eller akvarellkrita, eller som några, direkt få till en liten akvarell.
Det var inte lätt men desto mer utmanande och gav mersmak.

I pausen fanns möjlighet ta en fika på bistro Rolf de Marie’.

Dansmuseet erbjuder Danskroki varannan vecka i sitt program och förutom klassisk balett bl a  Swing, Charleston, Modern dans och Flamenco.
 
 
Frusen pose. Alla jobbar frenetiskt.
 
   
 
   
 
   
 
Text Eva Järvengren
Foto Eva Järvengren och Beatrice Juhlin-Dannfelt

 

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

 

 

 

Måla med Marianne Chayet den 29 februari

Akvarellsällskapet Spray inledde sin kursverksamhet 2024 med Marianne Chayet. Hennes tema var
”ljus” – bra tema såhär års!

Marianne använder kapaskiva som hon gör vattentät med att täcka skivan med genomskinlig packtejp.
Då kan hon blöta såväl fram- som baksida av pappret, som då ligger still på kapaskivan utan tejp
utmed papprets kanter!
Marianne arbetar ofta med landskapsmåleri och där lägger hon 10% på något att fokusera på, bara
små detaljer som fångar blicken. Därefter 30% mark och 60% på himmel.
Marianne uppmanade oss att inte pilla för mycket utan istället använda mycket färgpigment och låta det flöda fritt över papperet. Hennes egna penseldrag är svepande stora. Ljuset får hon fram genom att använda kontrasterande starka mörka färgtoner.
Favoritpigment i hennes landskapsmåleri är: Bränd Sienna, Neutral Tint, Berlin Violett, Indigo och Sepia.

 

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

 

 

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

 

 

 

2023:

 

Referat:  Julfesten den 7 december

 

I år hölls julfesten 7 december på Ljustergatan 5 vid vattnet mot Hammarby. I ett underbart ögonblick gick en av färjorna förbi strålande upplyst i decembermörkret. Eftersom hela väggen i lokalen mot vattnet är av glas blev det dramatiskt att skåda.

Inne i lokalen lystes borden upp av värmeljus och alla medlemmars glada samtal och skratt.

Glöggen uppskattades vid ankomsten. Därefter välkomnade festkommittén till en dignande buffé med julens alla godsaker, från sill, lax och västerbottenpaj till köttbullar, julskinka och Janssons frestelse.

Till kaffet hade Gunilla Broström, festkommittén, bakat smaskiga saffranskladdkakor.

Beatrice Juhlin–Dannfelt, ordförande i målarrådet, höll tal till Göran Rücker, grundare av Spray och utnämnde honom till hedersmedlem. Dessutom uppmärksammade hon hans 80-årsdag och alla sjöng och hurrade.

Innan alla tog kaffe delade Gunnar Andersson, också festkommittén, ut en quizz, som alla satte i gång att lösa. Det blev ett lagarbete, bord för bord. Laget vid Göran Rückers bord vann och deltagarna fick varsin hyacint. Men oj, vilken knepig quizz. Den hade Gunnar lagt ner en hel del tid på med bistånd från Gunilla.

Eva Bergström tackade festkommittén och tog upp att hon var så glad att vara gäst på Sprays julfest och inte arrangör.

Många stannade kvar och samtalade och stämningen får bedömas som mycket god och trivsam.

Vi tackar Malin Lindqvist för att vi fick hyra lokalen och för hennes hjälp under dagen.

 

Cathrine Swenzén, Gunilla Broström, Gunnar Andersson utgjorde festkommittén och även Hillevi Atterberg.

 

Vi var runt 40 personer som samlats för att äta gott o umgås.

Vi tar för oss av läckerheterna...

...mums

Vi uppvaktar vår nye hedersmedlem, Göran Rycker

Göran Rycker och Lars Dykert

Görans Diplom målat av Marita Möller

Gunnar Andersson hade fixat ett spännande quizz

Fr.v. Malin Lindqvist, Hillevi Atterberg, Tikka Berglund,Ingegerd Varda,

Gunnar Andersson och Eva Järvengren.

Fr.v. Birgitta Odenheim, Birgit Hallerfors, Lena Fieber, Gun-Britt Saberski,

Beatrice Juhlin-Dannfelt och Cathrine Swenzén.

 

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ 

Referat: Måla med Christian Koivumaa 21 november

 

Tema: vintrigt landskap

 

En riktigt höstruggig dag i november kom Christian Koivumaa till Spray för att inspirera oss till att måla vinterbilder. Vi fick alla en bild av en målning som han själv gjort med Lapporten i fonden och en fin ren i förgrunden.  

Han lotsade oss sedan fram i måleriet genom att visa ett parti åt gången. Han tipsade oss också om lämpliga färger till himlen som en transparent gul, aureoline, quinacridone red och alizarin runtom och därefter antwerp (blå). Genom att ha det röda mellan det gula och blå så undviker man att få en grön ton.  

Såpgrön (sapgreen) var också en färg som han använde i blandning med blått och lila för att få fram tonerna i fjällmassivet. 

Sedan instruerades vi hur vi kan få fram det dimmiga på bergen genom att stryka med en ny våt pensel innan det hunnit torka, samtidigt som det inte fick vara för vått. Tajming helt enkelt. Då uppstår en fin blomning. Han rådde oss också att måla dit renen när man känner sig pigg, inte i slutet av målningen då man jobbat ett tag och kanske känner sig lite trött. 

Det var så som han själv brukade göra. Är man osäker på att måla djur kan man också utesluta renen, synd att förstöra en fin målning om man skulle misslyckas. Det går också bra att måla på ett nytt papper och klippa in den! En trevlig och lärorik stund med en skicklig akvarellist!

 

Text och foto: Gunilla Tuvin

Foto: Marita Möller


Christians demo-akvarell

Målat av Maria Bäckström

Målat av Marita Möller

 

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Referat: Måla med Annette Backman 

31 oktober och 1 november

 

Tema: människor i rörelse

Vi samlades i en luftig lokal på Södermalm. Annette gick först kort igenom människans proportioner, t ex att kroppen är åtta huvuden lång och mitten är ungefär vid naveln. Sedan tipsade Annette om olika förenklingar, som att tänka sig en kropp som en morot med en prick över, eller som en diamant. Hon pratade också om det viktiga i att spara vitt och ha ordentliga skuggor, för att skapa volym på figurerna. 

Efter denna uppvärmning var det dags att måla själva. Alla fick samma bild på ett mulligt par i badkläder på Rhodos strand. Det var kul att försöka ge paret form, volym, färg och karaktär utan att gräva ner sig i detaljer och peta sönder bilden! Så småningom blev det ett helt gäng med par, alla olika, som vi radade upp och beundrade. Annette hade roliga kommentarer om varje par…

Hon hann också göra en demo på två skridskoåkare. Det gick så lekande lätt och blev så fräscht och fartigt. Där finns mycket att lära…

Att fånga människor i rörelse är en utmaning som skapar dynamik och spänning i en bild! 

 

Text: Malin Lindqvist

Foto: Malin Lindqvist och Marita Möller

 

 

Fotot som vi utgick från

Annettes demo-målning

Våra tolkningar

 

 

 

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ 

Referat: Måla med Hanna Grahm 8 och 14 sept.

 

Tema: pälsliga djur

 

Hanna inledde med att många ensammålare drömmer om att få ingå i en sådan förening som vår. Hon sa också att den atmosfär av vänlighet hon kände här är en viktig förutsättning för att skapandet ska kunna blomstra.

Ända sedan tidiga barndomen har hon varit skapande, förutom målning har sång alltid varit viktigt. Det märktes eftersom hon utan ansträngning talade så att alla hörde. Konstnärer som gästat youtube-podden ”Hanna och Alexandra” har inspirerat Hanna mycket och hon har ett pågående samarbete med akvarellkonstnären Elisabeth Biström.

Mjukhet är vad Hanna vill förmedla med sitt måleri. Gärna djur med päls. Hon betonade att varenda person har sitt eget uttryck och inte behöver tycka om hennes eget ”petiga” måleri.

Hanna visade oss vid flera tillfällen hur hon arbetar, hon tar sig tid och målar noggrant oftast i flera lager. Det gäller att hitta den magiska balansen, när papperet är fuktigt utan att allt rinner ut. Vi fick själva pröva på hur små och lätta pigment uppförde sig på fuktat papper jämfört med tunga pigment. Mycket vatten i penseln blir inte bra på fuktat papper. Själv använder hon mindre penslar av den anledningen.

Hanna förklarade och visade oss varför hon tycker att det är så suveränt att blöta både framsidan och baksidan av papperet. Trots att ytskiktet på framsidan torkar ganska snart så behålls fuktigheten i papperet väldigt länge därför att baksidan inte kan torka när den ligger utmed bordet/glasskivan. Det innebär att man kan måla i lugn och ro utan att det ser torrt och trist ut. Man kan också lätt mjuka upp färg med en ren pensel vilket kan skapa den eftersträvade mjukheten.

Mot slutet fick vi pröva på att måla fram mjukheten som finns i Hannas kattmålning. Någon frågade om det var hennes egen katt hon målat av. Nej det var det inte, hon hade en hund och den hade så lite päls att hon inte ville måla av den.

Någon genomgång av målade alster hanns inte med men jag tror att alla kände sig inspirerade av kvällen.

 

Text: Annika Amnö

Foto: Annika Amnö, Brigita Smaus,

Marita Möller

 
 
 
 
Hannas katt
 

 

Birgitta Smaus målade denna fina katt efter Hannas demonstration.
 
 

 

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

 

Referat från målarhelgen på Huvudskär 8-10 september

 

Regntunga skyar hade legat över landet i veckor men när det var dags för vår målarhelg på Huvudskär blev det plötsligt sommar igen. Denna fantastiska ö i ytterskärgården välkomnade oss med solglitter i havet när vi tuffade fram i taxibåt från Dalarö hamn. 
När vi installerat oss på vandrarhemmet i Tullhuset plockade vi fram målarutrustningen och gjorde en liten kom-igång-övning. Vi fick använda vad som helst utom penslar när vi målade. Uppfinningsrikedomen var stor - pinnar, frökapslar, fingrar, vattenspruta, gafflar etc etc. 
Dagarna rann snabbt iväg som de brukar på Huvudskär och när det är dags att åka hem vill man helst stanna. 

Text och foto
Eva Bergström

Gänget

Gunilla Broström

Eva Bergström

Eva Järvengren

Britt Kirkegaard

Birgitta Jarvik

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Referat: Måla på Beckholmen 23 maj

 

Solen gassade, syrenerna doftade och Beckholmssundet glittrade i den vackraste månaden maj när tretton akvarellsprayare invaderade Beckholmen med sedvanlig akvarellutrustning.

Resultatet kan ni se och imponeras av här.

Dagen avslutades med lunch på café Skroten.

 

Text och foto Eva Bergström

Britt Kirkegaard

Eva Bergström

 

Marita Möller

 

Hillevi Atterberg

Gunilla Tuvin

Christina Eidberg

Eva Järvengren

Eva-Lisa Engberg

Ronny Andersson

Tanja Hydman

Ticka Berglund

 

 

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Referat: Måla med Daniel Luther 8 maj

 

Vi var många förväntansfulle deltagare på kvällskursen den 8 maj som skulle få coaching av Daniel

Luther i att måla fåglar. Han startade med att presentera sig själv och sitt måleri samt visade sitt eget målarmaterial. Han föredrog att måla på Saunders och Fabriano akvarellpapper och visade sina olika penslar, viktigt bl.a med en smal för detaljer som ögon och näbb men också tjockare som kunde hålla mer vatten.

Nu skulle vi ägna kvällen åt fåglar, närmare bestämt pilgrimsfalkar! Det lät som en utmaning för flera av oss. Men tack vare hans fina upplägg där han visade först kändes det inspirerande att försöka själv sedan. Först skissade vi lätt upp formen med hjälp av bilder vi fått. Vi fick klart för oss att det var viktigt att arbeta mer detaljerat på falkens ögon och blick samt huvud och näbb. Därefter kunde vi arbeta mer flödigt med kropp och vingar. Där var detaljerna inte lika viktiga utan mer fångna i en form. Att använda oss av färger som ”stack ut” lite mer tipsade han också om. Windsorblått var en favorit som blev extra effektfull när man strödde saltkorn på.

Alla jobbade på koncentrerat och till slut var alla papper runt borden fyllda med falkar som tonade

i blått. Fantastiskt att se! Saltkornen gjorde också att målningarna gnistrade i ljuset utöver effekten av ”fläckar” som gjorde sig bra på fågelns vingar. Efter en paus med kaffe/te ute i caféet så slutfördes alla målningar. De som hann med kunde sedan fortsätta att måla talgoxar och andra finkar. Där var hans förslag att måla direkt utan att skissa först. Då magpartiet på talgoxar går i gult skulle vi inte lägga skuggorna i blått (eftersom det blir grönt) utan välja en mer rödaktig ton, t ex quinaqcridone röd.

När kvällen gick mot sitt slut så lades samtliga målningar i en lång rad på golvet. Vi kunde bara

konstatera att vi alla hade lyckats med att måla fåglar, alla med ett eget uttryck och stil, precis som det ska vara.

På fråga till Daniel om han har några tips att delge oss samt om han alltid målar akvarell och varför

svarade han: ”Att observera och studera motivet. Praktisera mycket, det ger goda resultat. Jag har

inte målat så mycket i andra medier, t ex i akryl eller olja. Däremot gillar jag att teckna i kol utöver mitt akvarellmåleri. Jag målar för att jag tycker att det är kul att måla.”

 

 

 

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ 

Referat: Måla med Alexandra Walsh 17 april

 

Att akvarellfärger beter sig olika beror bland annat på storleken på pigmentet. Ett test kan hjälpa dig att se hur små eller stora dina färger är. Syftet är att bättre kunna styra målandet.

 

Det menar kemisten och akvarellmålaren Alexandra Walsh. En dag tröttnade hon på att aldrig få ordentliga svar på sina frågor, t ex varför vissa färger blommar eller sticker iväg. 

 

– Svaren var bara att akvarellfärger är nyckfulla och oförutsägbara. Men jag ville veta mer, och resultatet är alltför häftigt för att hålla tyst, säger Alexandra som nu kallar sig akvarellkemist och ger kurser i ämnet.

 

Hon förklarar att pigmenten liknar sandkorn. ”Så det vi gör när vi målar är att fösa runt färgglatt sand med hjälp av vatten.”

 

Testet, som hon demonstrerade, jämför hur dina färger sprider sig på vått-i-vått. Ju större spridning, desto mindre sandkorn. Ingen spridning alls=stora sandkorn. Så här gör du: Ta ditt vanliga akvarellpapper. Skissa en ruta, ca 6 x 6 cm. Gör en lagom tjock blandning på paletten. Vät rutan jämnt. Dutta penseln med färg två gånger mitt i. 

 

En del färger kan även ha både stora och små pigment, t ex jordfärgerna. Då bildas en gloria runt om. Glorian kan även få annan färg om färgen som testas är sammansatt av två olika pigment i olika storlekar. 

 

Utifrån testet håller Alexandra på att utveckla en lathund på hemsidan www.projectace.se Där kan man jämföra färger från olika tillverkare, vilka som är ”organic” (små) eller ”inorganic” (stora).

 

På workshopen fick deltagarna också, på torr ruta, pröva att måla en liten färg över stor, och tvärtom. 

 

- Om man målar liten på stor så lyser den lilla igenom den stora. Gör man tvärtom, stor på liten, så händer inget, eller så finns en risk att det blir smutsigt.

 

De flesta akvarellmålare vill måla med små genomskinliga pigment, men de stora pigmenten har blivit lite mer inne, säger Alexandra och ger några råd: 

 

- Lita inte på tillverkarnas färgnamn, de säger ingenting om pigmentets sammansättning. Likaså har tillverkarna sina egna system för vad som är transparent, semi-transparent, semi-opak och opak. De flesta små pigment är genomskinliga, men inte alltid. Lär i stället känna dina färger och lek med dem så mycket du kan. Då kan du göra dina färgval när du målar. Och det finns inga regler!

 

Med allt detta sagt, pappret är ändå det viktigaste materialet, påpekar hon och listar fördelar och nackdelar med papper med grov gräng, coldpressed (fin, NOT) och hotpressed (satin):

 

– Grov gräng klarar mest vatten, och är bättre för blomningar. Hotpress absorberar minst och är svår för laveringar. Men det är bra om pappret ska vara torrt och man vill ha klara och krispiga färger. Här är färgåtergivningen bäst. Coldpress är ett bra mellanting och kan användas till allt.

 

Pigmentets storlek avgör:

Små pigment

- transparenta (genomskinliga) och klara

- biter (kryper in) hårdare i pappret

- ger mer synliga blomningar

 Stora pigment

- granulerar (sandiga, korniga) och ger texturer, lite smutsiga

- biter mindre eller inte alls utan flyter mer på ytan

- opaka (täckande), t ex English red, kadmiumfärger

- går lättare att ta bort

 

Text: Lena Fieber 

Foto: Eva Schierenbeck, Marita Möller och Lena Fieber.

 

Färg under lupp: 

Alexandra hade med sig ett mikroskop så att vi tydligt kunde se pigmenten i våra färger.

 

 

 

 

 

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ 

Referat: Måla med Yvonne Svensson den 15 mars.
 
Vi träffades på FolkKulturCentrum för att måla Vedic Art.
Intresset från Sprays medlemmar var tyvärr inte så stort som vi hoppats. Vi kunde endast ha en workshop. Vi bjöd in flera målarvänner som ej var medlemmar i föreningen. Fick till slut med 25 deltagare. 
En före detta medlem sa att hon funderade på att bli medlem igen, nu när vi hade träffar på dagtid.
En annan icke medlem, nämnde att hon gärna kom på flera workshops, om det gavs möjlighet.
Yvonne berättade om sej själv, sin målar bakgrund och om Vedic Art. Under tiden uppmuntrande hon oss att måla fritt.
De vediska kunskaperna blomstrade för flera tusen år sedan. Kunskaper i skrifter har efterlämnats i konst, etik, filosofi och mathållning. Vedic Art är en väg att genom konstskapande uppnå högre medvetande, bortom prestation och teknikkrav. 
Curt Källman från Eketorp på Öland har betytt mycket för Vedic Art i Sverige. Han var intresserad av att söka sitt inre skapande. Han utbildade sej genom att lyssna på en indisk guru och genom meditation. Sedan utvecklade han Vedic Art i flera principer för att höja människans medvetande i konsten.
Yvonne gick igenom dessa olika steg, vilket jag inte redogör för här.
Kurser i Vedic Art finns, för den som vill fördjupa sig i ämnet.
Vi fortsatte sedan att måla figurer med kol, att måla enkla porträtt och”Lerin” himmel i akvarell. Allt på ett lustfyllt, kravlöst och
lekfullt sätt.
Yvonne poängterade vikten av att måla utifrån lust och glädje. Att utveckla den kreativa kraft som finns inom oss. Hon vill få människor att växa med konsten.
Text och foto
Eva-Lisa Engberg
För mars gruppen
 
 
 
 
 
 
 

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Referat: Måla med Peter Sager, 14 februari 2023

 

”Ni kan måla av er era känslor, högljutt! Måleri är en spegling av känslor!”
Så sa han till oss, Peter Sager (ersatte Marianne Chayet) som inledde 2023 Sprays träffar på
Folkkulturcentrum i Hjorthagen.
Vi var många som samlades; 2 grupper med maximalt antal akvarellister som lyssnade till hans filosofiska tankar kring måleri.Kul att se många nya medlemmar! Välkomna!
Temat var landskap – landskapet är perfekt projektionsyta för en målare. I Peters föredrag tog han upp en rad enkla grundläggande råd för att måla landskap varvat med måleriets mer filosofiska aspekter.
Men hur närma sig landskapet? Vi har alla vår egen blick, vi ser olika saker ” så gör ditt landskap på ditt eget sätt”. Tillåt dig att ta bort, förenkla dina bilder. Håll i grundkänslan.
Landskapet talar om hur luft och ljus är. Så ta fram kontrasterna och förstärk dem. Skuggorna är kalla, ljuset har värme i sig… Allt handlar om ljus, vi ser inte objekten utan ljuset, så måla metodiskt från det ljusaste till det mörka. Det var impressionisterna som på slutet 1800-talet började använda färger på nytt sätt för att måla ljus och skugga. Man använde kompletteringsfärger.
Mycket i landskapet är grönt så hur blanda till gröna nyanser? ( Se foto på namn på färger).

Så introducerade Peter ”fulpenseln” för oss, t ex en moddlare dock med rejält styva hår (gris) som kan böjas och tryckas till en ”stökig” penselform. och sedan åstadkom vi många varierande fjällandskap.

 

Hälsningar från Februarigruppen
Hedda von Gegerfelt-Lindgren, Birgitta Odenheim, Susanne Jubell och Marjatta Sikström

 


Peter redo med fulpenseln.

Peters schema på gröna färgblandningar.

Variationer med en blå och en gul färg

 

Två exempel på vad Peter åstadkom med bara en blå och en gul färg.

Ett par prov på Peters vals med sin fulpensel.

Avslutande genomgång av våra alster.

 

Text: Susanne Jubell

Foto: Beatrice Juhlin-Dannfelt

 

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

2022:

Referat: Julfesten den 8 december

 

Drygt 30 medlemmar anslöt klockan 16 för att starta julfesten med en workshop ledd av julkortsmästarinnan Anne-Sofie Englesson. Guldglitter, klister, saxar, gamla akvareller, tusch i många färger var bara några av många ingredienser till dessa mästerverk vi skulle åstadkomma. 

Efter ett par timmar var det dags att gå en trappa upp till Teatern där borden var dukade, ljusen brann och glöggen serverades. Inkokt lax med goda tillbehör och en elegant efterrätt serverades därefter. Ingen julfest utan ett knepigt quiz! Vi delades in i grupper om ca fyra personer och fick svara på frågor om färger, filmer, antal medlemmar i Akvarell- Spray med mera. 
Det blev en trevlig eftermiddag och kväll tycker vi i festkommittén och önskar alla Sprayare en riktigt god jul och ett gott nytt målarår.
 
Eva Bergström, Eva Almén, Hillevi Atterberg, 
Birgitta Jarvik och Malin Lindqvist 
 
Julkortstillverkning i full gång
 
Här lyser skaparglädjen 
Anne-Sofies demos
Glöggdags..
Middagsbordet är uppdukat... 
...var så goda att ta för er. 
Läckra små moussebakelser till efterrätt 
Festkommittén 

 

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Referat: Måla med Mats Pettersson den 8 november

Mats Pettersson har tre måsten i livet: sin familj, måleri och att åka motorcykel. Nu tog han inte motorcykeln utan bilen den här gången, de sjutton milen från Gävle till Stockholm. Två workshops skulle det bli på FolkKulturCentrum i Hjorthagen, en på eftermiddagen och en på kvällen.

Enligt Mats önskemål satte vi ihop borden som ett U för att han lättare skulle kunna gå runt och ge tips på våra målningar. Vi var lite tveksamma till en början. Skulle det kännas för trångt? Men när vi väl var igång fungerade det bra.

Som introduktion jämförde han Arne Isacsson med Lars Lerin. Två helt olika typer av konstnärer, som lyckats väl i sitt konstnärsskap.

Dagens tema var att måla fyra likvärdiga porträtt på samma ark. Vi hade därför fått i uppgift att ta med ett halvt ark akvarellpapper, som skulle tejpas och delas upp i fyra delar. Vi fick varsitt papper med ett ansikte, som vi antingen skulle måla av eller bli inspirerade av. Målningarna skulle vara i stående format. Under tiden vi målade gick Mats runt och inspekterade och kom med förslag hur målningarna kunde bli bättre, t ex genom att använda mer färg och mer vatten.

Efter en och en halv timme var det dags för fika i kaféet. 

När målningarna var klara och hade torkat lade vi ut dem på podiet för granskning. Intressant att se att ingen tolkning var den andra lik. Som avslutning pekade Mats ut några målningar, som han tyckte hade en speciell karaktär. En rolig och inspirerande uppgift! 

 

Text: Britt-Marie Olsson

Foto: Gunilla Tuvin och Marita Möller

 

 Mats går unt och ger oss tips o synpunkter 

Djup koncentration

Dags uppvisning av kvällens alster... 

... och kommentarer av läraren. 

Det blev många fina ansikten under kvällen. 

 

 +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Referat: Måla med Anette Gustafsson, den 25 oktober

Vi samlades i förmiddags- och eftermiddagsgrupp en oktoberdag i Hjorthagens kulturhus för att få inspiration och kunskap utifrån konstnär Anette Gustafssons akvarellmåleri. Anette visade sina stora fantastiska akvareller föreställande elefanthuvud med snabel, betar och snälla elefantögon. Eller människoporträtt, ofta föreställande äldre personer med många levnadsår i sina ansikten. Stora bilder i helark eller ännu större som Anette fraktat från sin ateljé i Norrtälje. Och vi fick ta del av Anettes målarvärld: ”Jag målar mycket naturbilder, inspireras av naturens stämningar och ljus. ”Det ska hända något mellan mej och motivet”, säger Anette. Anette målar naturbilderna i sin ateljé - ”Förr målade jag på köksgolvet”, berättade hon. Favoritstorlek är helark men målar vid beställningar ibland på dubbla helark eller ännu större. Använder fin gräng. Helst high white-ark. Använder ofta 640-gramsark. Spänner inte upp arken mer än med någon tapebit i hörnen innan måleriarbetet. Favoritfärger är bl a Neutral Tint, Cobolt, Sepia, Indigo samt Transparent Orange. Skissar sparsamt men planerar noga var porträttets ögon ska placeras. Kan sätta tape för att behålla det vita pappret kvar i en elefantbete eller ögonglansen i ett porträtt. ”Jag målar snabbt, är ivrig.” Har flera bilder på gång samtidigt. Anette upprepar flera ggr under sin genomgång att hon ”vaktar” sin blöta akvarell tills den torkat, ”vill vara med på tåget”. Skrapar bilden för att korrigera eller skrapa fram t ex en elefants raspiga hud. Anette tittar och tittar och tittar igen på sina icke färdiga akvareller. ”Jag överarbetar nog en del” säger hon. Ibland bedömer hon sin bild i en spegel för att få nya ögon på den. Kan hälla en lavering över hela motivet för att ”öppna upp bilden”. Tar också fram gamla akvareller för att eventuellt se nya  möjligheter i undanlagda alster. Efter Anettes introduktion var det vi deltagare som fick i uppgift att måla ett djur eller porträtt av en människa. Vi fick bl a pröva en teknikvariant att på rejält blött papper, gärna med lite pölar och ganska stark färg lägga på plastfolie. Det tar sen lång tid för papper och färg att torka men man får då en helt ny spännande grund att måla på, t ex bra som utgångspunkt  för sprickor i berg eller som rynkor i ett åldrat ansikte. Många frågor under dagen indikerade nöjda deltagare bland oss alla. Man kan också se litet av Anettes arbetet för skolbarn i ett filmklipp på Youtube.com: Konstens fredag 2021 med Anette Gustafsson. 

 

Text Ulla Svedjerud och Brigita Smaus
Bilder: Birgitta Smaus och Beatrice Juhlin-Dannfelt
 

 

Anette började med ett litet anförande...

...och visade sedan upp smakprov på sin konst, elefanter...

...och porträtt.

...och fler porträtt..

...och landskap.

Sedan visade hon hur hon målar en elefant

Bilden växer fram

Fantastiska effekter med plastfolie över den våta bilden

Dags för oss att prova på. Det blev ju snyggt!

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

 

 

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ 

Referat: Sprays 35-årsjubiléum

Enebybergs gård 20 oktober

 

Vi var närmare 30 Sprayare som tagit oss till gamla vackra Enebybergs gård för en glad kväll som lyste upp novembermörkret. Vi hade hela husets övervåning för oss själva. Där togs vi emot med ett glas bubbel och fick mingla i väntan på att alla skulle anlända. Kvällens programmakare och ciceron Ami von Waldegg gav oss därefter var sitt blad. Vi skulle placera oss vid rätt träd dvs bord. När alla hade hittat rätt följde en kort presentation av Målarrådet och årets nya medlemmar. Senare under middagen gjorde Göran Rycker en liten historisk tillbakablick om hur Akvarellsällskapet Spray fötts ur Segelsällskapet Spray. Spray var namnet på Joshua Slocums båt, med vilken han gjorde den första ensamseglingen runt jorden på 1890-talet. 

En annan medlem som varit med sen starten, Sten Ramberg, berättade om hur han, under en målarresa till Frankrike med Spray, träffade sin fru.

Middagen bestod av en buffé med massor av godsaker. Till den dracks det vin. Under middagen tävlade vi bordsvis i en gissningslek inspirerad av TV-programmet Kontrapunkt. Vi fick pusselbitar av ett konstverk och skulle lista ut konstnären. Svårt tyckte jag men med många duktiga konstkännare så hade alla hittat rätt efter 2:a pusselbiten.

Vid kaffet bytte vi platser och hamnade vid nya bord. Ett bra sätt att lära känna varandra. Nu skulle här skapas. Vi fick papper, lim och pennor och skulle skapa ett konstverk av våra blad bordsvis. Sedan var det vernissage. En jättekul kväll, som vi kommer att minnas. Vi tackade Ami för ett väldigt trevligt program.

 

Text: Beatrice Juhlin-Dannfelt

Foto: Ami von Waldegg

Dagens program

Göran R. berättar och visar upp internationella segelsällskapet Sprays flagga.

Kontrapunkt: Pusslet är färdiglagt

Konstnärer i full action

En liten segelbåt seglar över arket.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Referat: Björn Bernström, tema vatten

Karby gård 15 september 

 

När vi går hem denna kväll känns hösten nära, mörkt och lätt regn. Inne på Karby var sommar nära. Björn berättade att han upptäckt vattnets hemlighet i sommar under segling eller om det var båtfärd i Stockholms skärgård. Hur annorlunda han såg på vattnet i dess speglingar från omgivningen. I dryga timmen målade ett motiv, han berättade och vi ställde frågor om det som hände framför våra ögon.

Björn började med att blöta bägge sidor på pappret och la det sedan på en kapaskiva utan några klisterremsor. För att justera fuktighet använde han en värmetork som man har vid limningar. Bättre än hårtork som blåser. Berättade om de olika texturerna på färgen, te, mjölk, grädde. Han förbereder noggrant innan målandet.

Färger han gillar är färger med bitningar på tub. Windsor Newton French ultra marin, Burnt umber och Carmine red. Dessa 3 ihop är även grund till hans gråa färg. Gummigutta, Neutraltint och Antwerpen är också favoriter.

Efter blötläggningen grundas vattnet med Te av en blandning av grå, han lämnar mycket vitt. Fuktighetsgraden kontrolleras, viktigt att det är lagom. Därefter målas himlen med moln av blandningen för grå färg. Fortfarande viss fuktighet.

Tid för lite torrare underlag eller bara ”värmedusch. Nu målas den gula stranden och den bruna delen från vattnet får flyta ihop med det gula och gärna bilda nebulosor. Ibland får målningen en riktad dusch av vatten för att ge en ny dimension av pigmenten. Händer då då.

Ny torktid till helt torrt, skogen målas med ”fulpensel” , Björn använder samma färger hela tiden i olika blandningar.

Dags för vattnets spegling av skogen. Färgen ska nu vara grädde och man följer skogens linje i vattnet vid speglingen, se bild.

Som slut muntras bilden upp med stänk med förekommande färger och någon antydning av rött till bilden.

 

Innan han började med det helt torra gick vi till våra bord utspritt över 2 stora rum och målade för att sedan ta del av slutmålningen från Björn. Så hade vi ytterligare tid att måla våra egna verk. Intensitet och tystnad rådde i lokalen trots att vi var minst 25 personer där. Vi hade en mycket givande kväll innan vi gick ut i kvällsmörkret. Tack alla ni som fixade denna kvällsmålning.

Karby gård erbjöd gott kaffe, mackor och bröd och på Väggarna hängde Björns utställning.

Vid datorn Lena Björn Svensson

 

 

 

 

 

 

 

Bilder Lena Björn-Svensson

 

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

 

Referat
Målarhelg på Bullerö 2 - 4 september


Bullerö som ligger längst ut i havsbandet utanför Nämndö är en
fantastiskt vacker ö. När tio Sprayare steg av båten i hamnen bröt solen
igenom molntäcket och lyste på den lilla byn där vi bokat in oss i
Sjögrenska villan. När vi installerat oss var det dags att ge sig iväg för att
utforska ön och hitta motiv. Det var inte svårt för oss som tycker om hav,
klippor, berg och massor med ljung. Namnet Bullerö betyder ”stenig ö”.
Under vår vistelse hann vi måla en hel del och också få en visning av
Bruno Liljefors jaktstuga som uppfördes 1909. 1967 förvärvade staten
Bulleröarkipelagen av den dåvarande ägaren Torsten Kreuger. Nu
undersöker man möjligheten att bilda en nationalpark.


Text: Eva Bergström

 

 

 Hela gänget på bryggan

 Sjögrenska villan där vi bodde

 Bruno Liljefors jaktstuga

Ticka Bergström

Birgitta Jarvik

Hillevi Atterberg

Eva Bergström

Eva-Lisa Engberg

Eva-Lisa Engberg

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Referat: Måla i parken på Waldemarsudde 19/5

 

Sju Sprayare samlades på Waldemarsudde den 19 maj. Solen strålade och det var visst årets varmaste dag. I parken en fullständig explosion av blommor och grönska. 

Vi började med att sprida ut oss i jakten på det perfekta motivet. I halvlek återsamlades vi för gemensam lunch på café Ektorpet. 

Därefter målade vi lite till – helst i skuggan. Många fina verk blev till och många motiv att ta itu med vid ett annat tillfälle. 

 

  Eva Bergström målar tulpaner

 

Marita Möllers bild framför motivet
 
Hela målargänget samlat för lunch
 
Eva Bergströms tulpaner
 
Eva Almén målade också tulpaner...
 
...liksom Hillevi Atterbom
 
Gunilla Broström 
 
Text och bild Marita Möller

 

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Referat:

Måla med Anna Törnqvist 17/5

 

”Vatten, mod och tålamod är vad som krävs för att måla akvarell”, sa Anna Törnquist. 
Tålamod var också vad som krävdes för att få måla med Anna. Två gånger hade vi tvingats ställa in på grund av pandemin. Men nu var det alltså äntligen dags. Tjugoen kvinnor och en man på eftermiddagen och några färre på kvällen var samlade när hon började sin presentation med att visa bilder och tala om pigmentens unika egenskaper. 
En givande föreläsning, där vi bland annat fick veta att pigmenten kan delas upp i två huvudgrupper: Ansamlare, tunga pigment, som sjunker till botten, och kantbitare, lätta pigment, som flyter på ytan. En treklang av gult, rött och blått/blåsvart bör ha olika egenskaper för att bli vacker.   
Sen visade Anna hur man vallar en stor himmel från mörkt till ljust, som hon kallade ”Under himlen” och som var dagens övning.
Via mejl hade deltagarna blivit informerade om vad som skulle tas med. Halvark eller helark, stora penslar, tre tuber färg (blå/blåsvart, röd och gul), plastmuggar att blanda färg i, trasor och plastunderlägg. Mycket färg skulle gå åt och mycket stänk skulle det bli. Hon föreslog fyra kombinationer av treklanger (läs mer på sidan 14 – 15) av Winsor & Newtons färger: Paynes Gray – Opera Rose – Raw  Sienna, Indigo – Brown Madder – Raw Sienna, French Ultramarin – Burnt Sienna – Raw Sienna eller Indianthrene Blue – Alizarin Crimson – Raw Umber och Arches papper, som skulle vara uppspänt på en stabil skiva. Små bord och stora ark bekymrade inte Anna. Vi skulle vifta med skivorna i luften. Det var det uppgiften gick ut på.  
Efter att ha skissat ett motiv nertill på pappret blandade hon de tre färgerna i två muggar med vatten. Den ena med mer mörk färg och den andra med ljusare. Hon varnade för att enbart använda Paynes Gray och Indigo. Det skulle ta död på målningen. 
Med stora penseldrag tog himlen form. Den mörka färgen överst och den ljusare under. Efter att sen ha hällt färg från de båda muggarna, vallade och viftade Anna med skivan i luften. Det vita plastskynket, som låg utslängt på golvet, var snart prickigt av färg. Minst en kvart måste man valla.Viktigt att inte sluta för tidigt.
Sen var det dags för oss andra att göra samma sak, det vill säga måla, valla, vifta och stänka.
Medan målningarna torkade gick vi till kaféet och drack te eller kaffe och åt av Arilds goda ostsmörgåsar och lite annat, som han hade dukat upp.
Eftermiddagen och kvällen avslutades med att Anna gav exempel på hur vi skulle kunna färdigställa målningarna hemma samt berättade och visade bilder från sitt drygt 20-åriga digra akvarellmåleri.
 
Anna föreläser om pigmentens egenskaper
 
Här demonstrerar Anna hur man vallar sitt ark tills det slutar rinna
 
Därefter kan man måla klippor och vatten
 
Nu är det vår tur att prova på. Här vallas det för fullt
 
På med färgblandningen - rikligt.
 
 Oj vad det rinner
 
 
Text: Britt-Marie Olsson
Foto: Göran Grimfjärd  

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ 

Referat:

 Anne-Sofie Englesson 26/4  "Rädda Akvarellen

 

”Återvinning” var temat för dagen med Anne-Sofie Englesson.  

Anne-Sofie – som tidigare arbetat i styrelsen för Spray under många år – var så glad att vi kunde genomföra dagen denna märkliga vår. 

Vi var två grupper, en på för- och en på eftermiddagen som fick tillfälle att se och prova på att förändra målningar vi inte är nöjda med. 

”Det är ju bara ett papper” som Anne-Sofie påminde oss om!

Har du nebulosor på din bild – tvätta bort kanterna med tandborste när pappret är riktigt torrt. Eller varför inte klippa två bilder i remsor, trä dem upp och ner med varandra så har du en helt ny bild. 

Du kan också tejpa över delar av din bild med remsor, måla ytterligare med grundnyansen, låta torka för att sedan dra bort remsorna – ny bild!

Mycket kan vi använda som t ex papperspetsduk för mönster, mall av bokstäver alt siffror, wellpappersbit att trycka färg med, tusch, diskborste till berg och fjäll, för att ”lätta upp” färgen på ladugårdsdörren använd sandpapper. 

Använd passepartout för att minska/hitta ”nya” bilder i din stora bild!

Anne-Sofie hade många idéer för att ”återvinna” för ”det är ju bara ett papper!!”

 

Text: Susanne Jubell

Foton: Birgitta Odenheim, Hedda Lindgren von Gegerfelt

 

 

 

 

 

 

 

 

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Performance med Weikko Kuuzela 5 april

 

Det är knäpptyst och nästan andaktsfullt i lokalen under Weikkos performance. Han målar och tecknar ansikte efter ansikte och däremellan läser tänkvärda dikter. Weikko använder kartong som han behandlat med vit väggfärg och som fått en yta som kan tvättas av och målas på nytt. Främst använder han ”Creta krita”, som är pressad grafit, men även en del akvarellfärg. Det blir många uttrycksfulla ansikten. Med små medel ändrar Weikko uttryck och ålder på sina ansikten; eftertänksamma, sorgsna, glada, förväntansfulla …. En kärleksdikt illustreras med två sammankopplade ansikten. Weikko anknyter också till aktuella händelser med några av de dikter han läser. Den ryska poeten Osip Mandelstam, som dog i Gulag, får skildra diktatorn Stalin och vi konstaterar att historien upprepar sig…. Nils Ferlins dikt ”Getsemane” ger oss tankar inför påsken tillsammans med Jesu plågade ansikte.

Weikko jämför sin performance med framförandet av ett musikstycke. Det är stundens upplevelse som gäller och därför spar han aldrig några av sina många ansikten.

Vi får sedan göra egna ansikten med färg och krita. Det blir många snabba bilder för en del, mer arbetade och noggrannare ansikten för andra. Weikko hinner också med en genomgång där vi får berätta hur vi tänkt när vi målat.

Sammanfattningsvis fick vi en inspirerande kväll som även gav tankar utöver de rent konstnärliga.

 

Text: Solveig Danell

Foto: Beatrice Juhlin-Dannfelt

 

Dubbelansikte

Ett nytt ansikte växer fram...

...och försvinner

 

 

 Dags att visa upp våra alster.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

 

Referat:
Måla med Anna von Elern den 15 mars.
 
Vi samlades i två förväntansfulla grupper, för och eftermiddag, en solig dag på FolkKulturCentrum. Härligt att kunna träffas igen med Spray! Cafeterian höll öppet för oss under dagen.
Anna delade ut två foton till oss var. Dels ett på hennes kära Bohuslänska klippor och ett föreställande en äppelblomma.
Hon arbetade i  stort format. Skissade först upp bilden på klipporna schematiskt på grov gräng. Målade gärna med jordfärger. Viktigt med ljuset och med mycket vatten. Målade i flera lager som med fördel skulle torka emellan. Använde tubfärger (W&N).
Rå o bränd sienna o umbra
Neutral tunt o Ivory black
Antwerpen o Indantrene
Paynes grey
 
Blomman var stor och vacker. Målades på fin gräng. 300 gram eller mer. Skissades upp. Ståndare och pistill markerades för att få ett djup i blomman/bilden. Målade åter i flera lager. När bilden sedan såg perfekt ut, kom stora sprayflaskan fram. Anna sprejade på vatten för glatta livet! 
Vilken förvandling - bilden blev med ens mer levande! Ett bra tips tycker jag!
Till blommor använde Anna
New gamboge
Quinaquidrone gold
Opera rosé
Scarlet lake
Alizarim Crimson
Delph blue (schminke)
Aureolin
 
Det blev lite ont om tid för eget måleri, men vi fick ett par bilder att kunna fortsätta på hemmavid och en mycket inspirerande demonstration av Annas måleri.
Hon är också återförsäljare av Dynastpenslar och vi fick möjlighet att köpa av henne.
Anna har också akvarell kurser i egen lokal i Grebbestad. Se mer information på hemsidan anna@gallerivonelern.se
 
För
Marsgruppen
Eva-Lisa Engberg
 

 

Förväntan i luften...

Annas palett

Fotot av Klippmotivet

Klipporna är skissade med en rostig spik o färgade i botten med ett kreditkort.

Här har det sprayats med rejält med vatten...

...och nu är bilden närmast klar.

 

Fotot av äppelblomman

En första skiss får sig en rejäl dusch...

Bakgrunden målas med rejält med färg...

...och spolas åter av tills det färdiga resultaltet framstår.

 

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

2021

 

Referat från Julfesten på Kristinehovs malmgård den 16/12
 

Andra gången gillt! Förra året fick vi ställa in julfesten, men i år brakade det loss på fina Kristinehovs malmgård. Vi åt och drack, sjöng, la pussel och knåpade med korsord. Festligt, ljudligt och kul. Vi avslutade med julklappsutdelning och utdelning av Göran Ryckers rosor.

Vi i festkommitén önska alla en god fortsättning på det nya året.

Eva Bergström,Eva Almén, Malin Lindqvist, Birgitta Jarvik, Hillevi Atterberg och Carin Adler.

 
 
 Borden står dukade i den trevliga lokalen från 1700-talet
 
Festkommitén önskar alla välkomna. Hillevi, Birgitta, Malin, Eva B, Eva A. (Carin A. fattas på bilden).
 
Man får dra sin sittplats ur Evas Hatt... 
 
 ...sedan gällde det att pussla ihop sina bitar till ett konstverk vid varje bord. Kerstin, Brigita och Annika har funnit varandra och sitt bord.
 
Här serveras Annika och Brigita godsaker från julbordet av en tidsenligt klädd kypare.
 
 Vi låter oss väl smaka. Mellan rätterna kommer olika aktiviteter, som allsång, korsordstävling mm
 
 
Här klurar Gunilla, Anna och Tikka på korsordsfrågorna....
 
Tiden är ute. Här kommer de rätta svaren...
 
Hurraaa! Vi vann.. Anna, Tikka, Carin.
 
..Det gjorde vi med... Marianne, Beatrice, Hedda och Eha
 
Vi hade trevligt vid borden... Hillevi, Ingegerd, Alf, Susanne och Gunilla.
 
...och lärde känna varandra lite bättre... som Hedda och Eha.
 
...glada Sprayare väntar på efterrätten. Carin och Susanne
 
 
Eva, Marjatta och Göran
 
Ordförande Karin och Kerstin
 
 
Text: Eva Bergström
Foto: Marita Möller
Bildtexter: Beatrice Juhlin-dannfelt
 
 
 
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
 
Referat från aktiviterna med Gunnel Moheim den 9/11
 
Den 9 november var första gången vi prövade att ha aktivitet 2 gånger samma dag, en gång på eftermiddagen och en gång på kvällen. Det blev fullt båda gångerna. Vi hade tur att även cafeterian var öppen.
 
Gunnel bekräftade att det är fem år sen hon sist var hos AkvarellSällskapet Spray. Hon uppskattade att få komma tillbaka. Gunnel inledde med en kort presentation om sig och sitt måleri. Det hon främst vill förmedla är färgstämningar och ljusskildringar. Hon målar aldrig av utan blir inspirerad av motiven omkring sig och tar ev. ett foto. Hon säger att formen talar ett språk och kulören ett annat.
 
Gunnel startar med att göra en enkel skiss med få penndrag för att få dit formerna. Sen lägger hon på färg med t ex en plåtbit, träpinne eller liknande som hon trycker var som helst på pappret för att få struktur och en start.
Andra redskap hon använder är duschflaska och hårtork.
 
Gunnel målar i många lager och därför måste det undre lagret vara riktigt torrt innan ett nytt lager. Viktigt för henne är att få en känsla av atmosfär i sina målningar.  Hon har inget bestämt mål i början utan allt växer fram medan hon jobbar.
 
För att få fram vitt eller ljusa upp partier tvättar hon ur färgen, antingen med borste, pensel eller duschflaska med rent vatten alternativt lägger på en bit maskeringstape som hon gnuggar på där hon vill att det ska vara ljusare och snabbt river loss (men då måste akvarellen var absolut torr). Använder aldrig maskeringsvätska. 
 
Viktigt är också att hålla sig till en färgskala.
 

Här är kvällsgruppen samlad runt Gunnel. Lektionen kan börja.

 

Med en bit drivved och en moddlare läggs färgen på.

Med en värdefull järnbit blir Slussens guldbro till.

Sedan fram med hårtorken innan nästa lager färg.

Vissa partier ljusas upp med vatten som svampas upp med en bomullspad.

Här är bilden halvklar. Lite citrongult ljusar upp himlen. 

Samma motiv i en annan färgskala, från eftermiddagens demonstration.

Användbara färgblandningar ur Gunnels palett.

Ett annat Stockholmsmotiv som Gunnel målade för oss.

NU: Upp till bevis för att se vad vi lärt oss

Till sist några smakprov på våra alster:

 

 

 

Text och foto:  Marita Möller

 

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Referat från Höstfesten den 18 oktober.

 

Målarrådet tyckte att det skulle vara trevligt med en höstfest, eftersom flera planerade aktiviteter inte blivit av pga pandemin. Täby kulturcentrum Karby Gård bokades, 34 anmälde sig och 31 kom. 

 

Redan innanför dörren, då man hängt av sig, bjöds det på välkomstdrink och en uppgift att söka upp någon/några personer man inte känner och ställa några frågor som t ex Hur de kom i kontakt med Sällskapet? Vilken färg tar fortsatt slut i akvarellådan? Vad är din utmaning inom akvarellmåleri?

Man fick också under kvällen måla med en förlängd pensel på ett helark akvarellpapper som låg på golvet och somså småningom blev ett vackert abstrakt konstverk.

 

Vid varje plats på borden fanns en färgad sticka, som användes senare under kvällen till att byta bordsgrannar.

 

Ordförande Karin Lagerberg hälsade alla välkomna och talade om vikten att alla är med och deltar i Akvarellsällkapets verksamhet. De nyaste medlemmarna fick presentera sig och det visade sig att de flesta redan fanns med i en Månadsgrupp. 

Göran Rücker visade upp Joshua Slocum International Society’s flagga. Detta är en förening för ensamseglare som med åren vuxit i medlemsantal, så man har beslutat att man ska ordna lokala föreningar där man bor. Det gav inspiration till SegelSällskapet Spray. Mania Larsson (gift med Alf Larsson) berättade om Segelsällskapets Sprays aktiviteter idag. Lars-Åke Lindstedt (tidigare medlem) berättade om AkvarellSällskapet Sprays uppkomst och om att både segla och måla akvarell. 

 

Under kvällen efter vi bytt bordsgrannar fick vi en kul uppgift. Vi skulle hitta svenska förnamn ur olika påståenden som t.ex. ”Han kan slå på ett snöre? (Knut)

 

Bordsdekorationen gick i höstens färgtema i dukar, servetter, nyponkvistar, rönnbär, snöbär, löv, lyktor och ljus.

 

Restaurang Triften stod för den välsmakande buffen och för serveringen.

 

Målarrådet tackar för en bra uppslutning och där alla bidrog till trevlig stämning.

 

Genom Marita Möller

 

Marita Möller berättar om kvällens begivenheter

Alla lät sig väl smaka av buffén

Karin Lagerberg frågar ut Wenche Holstad

Var och en fick dra sitt streck till bilden...

...och så här blev slutresultatet.

 

 

 

 

 

 

 

 

Text och foto: Marita Möller

 

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

 

Referat från två mycket givande inspirationseftermiddagar, 6 och 7 september, i Anders Wallins ateljé på Värmdö med tema: ”Udda tekniker - utveckla ditt eget måleri.” .

 
Vilket flöde av färg som mötte oss från väggar, bord och golv vid första insteget i ateljén och samtidigt vilken struktur och ordning! Vid denna träff ingick för oss endast att lyssna - inget egenmåleri. Anders startade bl a. med att säga:  ”En bra bild är det viktiga- inte en bra akvarell”.  ”Akvarell är en teknik som man kan göra konst av”. Anders använde, förutom akvarell som var grundtekniken för eftermiddagen, material som plast, fjädrar, tårtpapper, rostig plåt m.m. ” Man ska tänka på i vilken anda man går in i målningen” och ”Vart vill jag gå” påpekar han. Anders har minst fyra målningar på gång samtidigt och har alltid en bild med sig som inspiration  ”Havererade” akvareller är bra att spara och måla vidare på en annan dag. Problemet med akvarell är att den ”sopar ihop sig” och ”riskerar förlora luft och fräschör”. Anders talar om 1-2-3-måleri vilket innebär vitt +bastoner+ mellantoner. ”Leta efter formen i de målade partierna!” ”För att få fram ljuset måste man ha mörkret”.
Anders använder 300gr och 420grams papper, gärna Saunders. Han sätter alltid tape på pappret innan han börjar. Målar ordentligt ut i hörn och kanter, det ger viss ”stilighet” åt bilden när tapen tas bort.
Här följer några av de  övningar Anders visade:
1) på saltat blött papper pressar Anders rostig plåt med tyngd uppepå under 3 timmar, därefter målar han akvarell på papprets rostavtryck.  
2) Anders målar vit matt väggfärg över ”havererad” akvarell. Spolar sen bort väggfärgen efter 8 minuter då färg i kanterna stannar och kan ge grafiskt uttryck.
3) Bibelpapper ger struktur och såsom collagematerial.
4) Använder ibland billack från Biltema.
5)Anders sprayar färg på stora fågelfjädrar eller tårtpapper och pressar mot akvarellpappret, har då  gärna en silikongummiplatta ( kostar 700:-) som tryckunderlag och som bättre avlämnar all färg till pappret.
Tänk också så här om bilden blir dålig: ”Det är bilden- inte du- som är dålig”. Anders annonserar inte sina kurser utan intresserade går in på Anders hemsida, anmäler sig utefter kurserna med olika tema på hemsidan: awallin.se. Sammanfattning av dagen hos Anders Wallin blir: Vilken jättefin och inspirerande rivstart på höstterminen!

 

Text Ulla Svedjerud

 

 

 

 

 

 

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Referat från målarträffen i Bergianska den 22 september.

  

Vi var 6 glada Sprayare som samlades utanför Edward Anderssons växthus, Bergianska trädgården.

Vädret inför denna dag var mycket osäkert, men vi hade tur och kunde njuta av en härlig, solig dag att måla utomhus.

Trädgården bjuder in på oändliga blomster-och landskapsmotiv. Vi delade på oss och alla hittade sin 

favoritplats att sitta och måla en stund.

Vi återsamlades igen i Gamla Orangeriets restaurang där vi kunde njuta av en god lunch i en vacker miljö.

Efter måltiden blev det genomgång av våra alster.

Marita Möller berättade lite om vår hemsida på Facebook AkvarellSälskapetSpray och rekommenderade att lägga upp våra bilder och annat intressant information och tips till olika länkar gällande 

akvarellmåleri.

Efter det åkte vi hemåt och kände oss nöjda med dagen.

 

 Text Brigita Smaus

 

Här nedan är några av dagens alster

 

 

 

 
 

 

 

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Målarhelg på Arholma, den 13 augusti

Fredag 13 augusti tog elva Sprayare båten till Arholma. Vi bodde bekvämt på det fantastiska vandrarhemmet Bull -August. Solen sken och alla drog iväg åt olika håll på jakt efter motiv. Ett sakta strilande regn på avresedagen hindrade oss inte från att ge oss ut för att måla av en lada eller två. 
En fin helg med fina konstnärliga resultat. 

 

 Marjatta Saastomo

 

Susanne Sjöström

 

Göran Grimfjärd

 

Gunilla Ceesay

 

 Eva Bergström

 

 Katarina Trovallius

 

Hillevi Atterberg

 

 

Kerstin Larsson

Ticka Berglund

 

Text och foto: Eva Bergström

 

 

Göran Grimfjärd skickade in denna trevliga presentation av Bull-Augusts gård, där gruppen inkvarterats.

 

 

 

 

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Referat från målardagen på Skansen den 23 juni 2021

 

Denna dag var det åtta Sprayare som slöt upp. Vi passade på att hälsa Marjatta Sikström välkommen som ny medlem i Spray. Vi spred ut oss för att hitta motiv att måla. Denna dag var behaglig efter flera dagars värmebölja. Undertecknad hade tänkt måla vidare efter lunchen men då kom regnet.
 
 
 
 
 

 

Se fler bilder från Skansendagen på AkvarellSällskapetSprays facebookgrupp.

 

Text och foto: Marita Möller

 

 

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

 

Referat från målardagen på Skansen den 20 maj 2021 

 

Vi var sju Sprayare som tog oss till Skansen en dag i maj. När solen sken blev det varmt och en somrig känsla infann sig. Av åkte jackor och tröjor! Men, när solen gick i moln var det på med kläderna igen. Det var flera andra grupper som hittat hit, barn och ungdomar som strosade runt och även far och morföräldrar med barnbarn som hade siktet inställt på Lill-Skansen. Det var nästan som om corona inte fanns, tills en röst basunerade ut att hålla avstånd och sprita händer.

Tillsammans åkte vi upp för rulltrappan och gick sakta genom stadskvarteren och hälsade på personer från 40-talet ( skansenpersonal klädda i gamla kläder). Sen delade vi upp oss och hittade bra platser att sitta ner en stund och måla. Det blev gamla hus och fåglar som fångade det mesta intresset. 

Efter några timmar samlades vi vid Breda blick för att äta. Tyvärr var serveringen stängd men flera hade matsäck och undertecknad hade tur att bli erbjuden en macka. Kaffe fanns att köpa i Skansen butiken. 

Efter lunchen var det bara Anita som fortsatte måla. Vi övriga splittrades och några avrundade dagen med ett besök i Skansens Butik.

 

 
 

 

 

 

 

 

Text och foto: Gunilla Broström