Referat från
Måla porträtt med Björn Bernström, 12 oktober 2020

 

Äntligen fick vi gå på kurs i porträttmåleri med Björn Bernström!
I våras ställdes kursen in på grund av coronapandemin men nu blev den av. Två måndagar höll Björn kurs med bara 10 - 15 deltagare per gång, på grund av den pågående pandemin. I vanliga fall skulle vi ha varit många fler och det var naturligtvis tråkigt på ett sätt men lyxigt på ett annat. Vi hade gott om utrymme och kunde stå runt Björn när han målade utan att trängas.
En mängd inspirerande akvarellporträtt lades ut på den upphöjda scenen i lokalen. De flesta hade Björn målat på kurser han hållit. Han berättade att han sällan målar porträtt till utställningar. Landskap är hans genre och en stor skillnad mellan de olika motiven är att i landskap ville man gärna ha vattenrosor men i porträtt är de inte så välkomna. Björn arbetar med mycket vatten i sitt
måleri så det gäller att kontrollera vattenmängden i porträtten.
Till att börja med fick vi en genomgång av hur man tecknar ett porträtt. Hur proportionerna förhåller sig till varandra i ett ansikte och hur man placerar ögon, näsa, mun och inte minst öron. När skissen av ansiktet var gjord valde Björn ut de färger han ville använda. Tre färger plus en är enligt honom lagom. Idag använde Björn; Permanent rose, New gamboge, ultra marin och Burnt
sienna. Första lagret färg målades med stor gethårspensel och ganska tunn färg med fokus på skuggor och dagrar. Sedan målade han ett första skikt färg på hår och bakgrund. Lager på lager av färg lades på ansiktet för att få fram form genom skuggor och ljus och arbetet fick torka mellan lagren. Till sist målades ögonen som enligt Björn är det viktigaste för att göra porträttet levande. Han lade särskild vikt vid ögats form och färg och vid att få in ljusreflektion i dem. Till sist fick bakgrunden en andra omgång färg. Denna gång med lite mer pigment och sedan användes en blöt pensel till att dra ut skuggor över ansiktets former. Just det här momentet, tyckte i alla fall jag, satte en omisskännlig Björn Bernström prägel på målningen.
Efterlängtad och bra kurs där deltagarna producerade riktigt fina och spännande porträtt.
Annelie Thrane

 

 

 

 

Foto:

Anna Romdal och Annelie Thrane

 

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

 

 

”Måla med Daniel Luther” den 15 september -Referat

 

Denna målarkväll var den första efter ett långt corona uppehåll och den var långt ifrån självklar. Målarrådet blev ändå överens om att pröva med max 15 deltagare, social distansering, eget målarbord där också fikarasten skulle äga rum med egen medtagen proviant. Daniel ordnade så att vi kunde följa hans målning på stor duk på väggen. Daniel började med att berätta lite om sin bakgrund, att han egentligen alltid målat men för sju år sedan bestämde han sig för att måla lite varje dag och då blev han fast. Att han älskar akvarellen för att han inte kan styra den. Han är själv huvudsakligen självlärd och har nu sedan flera år själv kurser i måleri. På senare tid webb-baserade kurser på grund av pandemin. Han visade oss hur en sådan kurs går till, imponerande tyckte jag och kanske mer givande än en kurs i grupp någonstans, varje deltagare får spegling av Daniel i 20 minuter. Vi fick veta att Daniels favoritpapper är Saunders Waterfood 300 gram grov gräng, ett ganska snabbtorkande papper till skillnad från Arches. Han gick också igenom sin färglåda som innehöll färger från olika tillverkare. Men favoritfärgen visade sig vara koboltblå. Den återkom genom kvällens alla övningar. När det gäller Daniels penslar verkade det som att han hade ett stort antal favoriter, mårdhårspenslar som han slitit ut tex. Fem olika sätt att måla himlar fick vi se när Daniel målade och vi fick sedan försöka göra efter. Det handlar till stor del om att kunna bedöma papperets fuktighet, fick vi veta. Sedan fick vi önska vad han skulle måla. Någon ville att han skulle måla en fågel. Då målade han en mycket liten fågel i ett landskap, helt enkelt ett litet streck på himlen med ett streck diagonalt, vingen. Därefter önskades båtar och vatten, och vi fick försöka måla som Daniel. Till slut önskades en fågel i närbild och då målade Daniel en pilgrimsfalk och jag tror att ingen vågade sig på att försöka detsamma.
Daniel avtackades av Brigita med blommor och han sa att han gärna skulle komma tillbaka till Spray framöver om vi ville det. Det blev en trevlig kväll och delvis beroende på återseendet av Spraymedlemmar och att få träffas i FKC:s lokaler igen.
Septembergruppen genom
Annika Amnö

 

 

 

 

Foto: Brigita Smaus

 

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

 

Måla på Skansen 3 september 2020 - Referat

 

Trots regn i luften blev vi åtta Akvarellsprayare som träffades utanför Skansens
huvudingång. Vi var beredda att söka skydd under tak men det blev dessbättre inte alls nödvändigt. Solen tittade fram då och då och vi kunde sprida ut oss för att hitta ett fint motiv att måla. Motiv saknas inte på Skansen. Det finns allt från
konsumbutiken i stadskvarteret till höns, blommor, kossor, härbren mm. Vid lunchtid samlades alla som kunde slita sig från sina målningar för att fika och äta medhavda mackor. En lyckad dag man gärna gör om.

 

På Skansen får man lätt nya kompisar. Foto Annika Amnö

Hillevi Atterberg

Annika Amnö

Eva Almén

Susanne Sjöström

Eva Bergström

Ticka Berglund

Sigrid Halvarsson

 Marita Möller

 

Text: Eva Bergström 

Foto: Eva Bergström och Annika Amnö

 
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ 
 
 Utflykt till Huvudskär 14-16 augusti - Referat
 
Tre akvarellmålare på Huvudskär

Fredag den 14 augusti steg vi ombord på Waxholmsbåten Vaxö. Vädret var varmt men molnigt. När vi efter ett par timmar steg iland på Huvudskär bröt solen igenom. Vilken underbar ö. Solen sken varje dag och vi målade och åt alla måltider utomhus. Det kunde helt enkelt inte bli bättre. Det enda gnissel man någon enstaka gång kunde höra var gnisslet från en frustrerad akvarellmålare - ”varför blir det inte som jag vill”. Vi åstadkom i alla fall en hel del fina målningar som ni kan se. Klippor och hav får man aldrig nog av. 
När det var dags för hemresa på söndagen ville ingen av oss åka hem. En dag till hade varit perfekt. 

Eva Bergström, Hillevi Atterberg, Ticka Kristina Berglund. 
 
Eva Begrgkvist
 
Eva Bergström
 
Eva Bergström
 
Eva Bergström
 
 
Ticka Berglund
 
 
Ticka Berglund
 
Hillevi Atterberg
 
Hillevi Atterberg
 
 
Hillevi Atterberg
 
Text och foto: Eva Bergström
 
 
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
 
På grund av Corona-pandemin har vi bara haft en aktivitet under vårterminen 2020:

 

Referat från målarkväll med Lars-Åke Lindstedt den 4 februari

”Bildbyggnad/ljus och skugga” 

Intresset för årets första aktivitet var stort. Vi var 26 personer som förväntansfullt klev in med färger, penslar och block.

Lars-Åke presenterade sig som ”Mr Indigo” och berättade om sin konstnärsbakgrund. Hans fru Gunnel var också med och de berättade om sin verksamhet.

Lars-Åke hade med sig ett antal små svart-vita bilder med olika motiv. Vi fick välja ut några som vi skulle ha som underlag att måla utifrån och hitta ljuset och skuggan i våra målningar.

Vi skulle först börja måla skuggorna och mörkret i en färg, t ex Indigo och Paynes Gray  dvs vi skulle hitta det mörkaste på motivet. Vi skulle spara det vita/ljusa. Vi ser ljuset tack vare mörkret. Motsatserna ger effekter! Därefter fick vi lägga till varma färger i våra motiv. Lars-Åke använder själv ofta New Gamboge ”gummegutta”.

Lars-Åke och Gunnel gick runt till alla och gav uppskattade tips och förklarade hur färgerna påverkar ljuset och skuggorna.

Lars-Åke påpekade också vikten av att ta pauser (gärna var 8-10  minut). I kaffepausen diskuterade vi bl a om svårigheten att börja med det mörka.

Efter kaffepausen fortsatte vi att få fram ljuset, och kontrasterna. Lars-Åke visade upp en stor tavla med en lada som målats i kalla färger och där en del av tavlan därefter laserades med varma färger. Kontrasterna blir stora då en del av tavlan förändras från kall till varm.

Tiden gick fort och vi tackade för en trevlig och lärorik kväll och överlämnade en liten blombukett.

   


Text och foto:

Februarigruppen

Hedda v G-Lindgren

Birgitta Odenheim

Susanne Jubell

Inga-Birgit ”Lillan” Stennemark



++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++