Förenkling i akvarell

Referat från träffen med Håkan Groop

 

 

Håkan Groop är en välkänd person för många i Sällskapet. Denna kväll handlade om hur man kan förenkla sina motiv. Men även Håkans målarutrustning var föredömligt enkel: en låda med ryska färger, två penslar, ett skissblock och ett akvarellark. Punkt.

”Jag målar gärna inomhus, efter foton jag tagit ute i naturen”, berättar Håkan och fortsätter: ”därmed slipper jag blåst och regn, flugor och mygg och nyfikna åskådare... Foton innehåller oftast mycket mer än det man egentligen vill berätta. Därför måste man förenkla; välja bort, flytta bildelement, sänka/höja horisontlinjen etc för att få en bra komposition. Man kan t o m  byta årstid och därmed hela färgskalan i bilden. Allt är tillåtet. Konstnärlig frihet! Men jag vill känna igen motivet även om det är förenklat, det är min åsikt, men var och en ska göra på sitt sätt”.

Håkan illustrerar genom att visa några foton, och peka på mängder av saker som kan tas bort eller ändras för att få fram en förenklad, och därmed bättre, komposition.

Allt onödigt ”krafs” skall bort. Vi får via bilder följa hur ett foto med hus, klippor, golfbana, hav och fyr skalades av så att bara klippan med fyren blev kvar på en blyertsskiss. Skisserna är viktiga! Den färdiga akvarellen var ännu mer avskalad och förenklad.

Efter denna genomgång målar Håkan en demo. Börjar med att blöta papperet med rent vatten. Därefter målar han en himmel, snabbt med en stor moddlare och rikligt pigment. Vått-i-vått, med precis lagom fukt kvar, målar han sedan några träddungar, vatten och några snöklädda klippor. Sist kommer fyren som målas med en mindre rund pensel (nr 12 ca) när papperet torkat något.

Efter pausen är det vår tur. Vi får utgå från ett foto av en muromgärdad spansk ”finca” i lummig grönska. Efter 45 minuter är det dags för visning och genomgång. Och visst har vi visat konstnärlig frihet! Ingen målning är särskilt lik fotot, alla har gjort personliga tolkningar.

 

Här är några av Håkans tips för en lyckad målning:

1. Sätt dig ner och titta på ditt foto/ditt motiv i minst fem minuter och fundera på vad som är viktigt och vad som kan tas bort.

2. Gör en, eller gärna flera, skisser där du förenklar motivet gradvis och även markerar ljus och skugga etc

3. Utgå från din skiss när du tecknar på akvarellpapperet

4. Använd stora penslar och håll långt ut på skaftet, det ger tillgång till höger hjärnhalva och friare målning

5. Jobba gärna med två målningar parallellt 

6. Låt det ”hända” något med himmelen. 

7. Måla flödigt och snabbt


Text: Karin Lagerberg